Borstontsteking (Mastitis)

Borstontsteking, ook wel mastitis genoemd, is een ontsteking van de borst die gepaard kan gaan met een infectie. Mastitis treedt in de meeste gevallen op tijdens de eerste zes weken na de bevalling, maar kan ook op een ander moment tijdens de lactatieperiode ontstaan. Soms komt het voor bij vrouwen die geen borstvoeding geven. Mastitis kan onder andere worden veroorzaakt door het onvolledig legen van de borst, stagnatie van de melk en ontstekingen.

De borst bestaat uit vetweefsel met daarin melkklieren, met melkkanaaltjes die naar de tepel lopen. Als zo’n melkkanaaltje ontstoken raakt, ontstaat er een borstontsteking. Een borstontsteking begint vaak met een verstopt melkkanaaltje. Het melkkanaaltje en de melkklieren achter de verstopping raken overvol en de druk binnen de borst wordt steeds hoger doordat de melk niet weg kan. Dit zorgt voor problemen, waardoor het weefsel geïrriteerd raakt.

Symptomen

Mastitis kan worden omschreven als een gevoelig, warm of heet, opgezwollen, wigvormig deel van de borst, wat mogelijk gepaard gaat met koorts (> 38,5 °C). Symptomen van mastitis worden soms ten onrechte aangezien voor griepverschijnselen. Mastitis kan ook een ontsteking van de borst zijn, waarbij de borst rood is, pijnlijk aanvoelt en warm is als de borst opgezwollen is (koppeling naar het onderwerp stuwing) of verstopt zit, zonder dat er sprake is van een infectie. Stuwing kan infectieuze mastitis en een abces in de borst tot gevolg hebben als deze aandoening niet naar behoren wordt behandeld. Mastitis kan binnen slechts enkele uren verergeren en moet onmiddellijk worden behandeld.

De symptomen starten meestal vrij plotseling tijdens de eerste weken van de borstvoeding, maar ze kunnen ook later ontstaan. De borstgerelateerde symptomen bestaan uit:
  • Borstpijn (meestal 1 borst)
  • Aangedane borst groter dan niet aangedane
  • Huiduitslag
  • Harde knobbel in de borst
  • Tepelafscheiding met pus
  • Warm aanvoelende borst
  • Gezwollen, pijnlijk oksel aan aangedane zijde
  • Jeukende borst en/of tepel.
  • Pijn of branderig gevoel tijdens de borstvoeding
  • Roodheid van de huid in wigvorm
  • Vergrote lymfklieren in de oksel of halsgebied

Risicofactoren

Er zijn verscheidene risicofactoren voor mastitis, waaronder:
  • Beschadigde tepels
  • Besmetting met Staphylococcus aureus en ziekte
  • Oververmoeidheid en stress
  • Lange perioden tussen de borstvoeding of onregelmatige voedingen
  • Het verkeerd aanleggen van de baby, waardoor onvoldoende melk wordt verwijderd.
    • Dit kan ook als gevolg van een voorkeurshouding van de baby (HCFS)
  • Een te hoge melkproductie
  • Dragen van een nauwsluitende BH of druk zetten op de borst dmv een veiligheidsgordel of het dragen van een zware tas; de melktoestroom is hierdoor beperkt
  • Pijnlijke (tepel)kloven doen bacteriën sneller in de borst komen, hoewel de ontsteking ook kan ontstaan zonder huidbeschadiging
  • Slechte voeding
  • Gebruik van een tepelhoedje
  • Sabbelen aan de tepel.

Behandeling

De reguliere behandeling bij verschijnselen van borstontsteking is vaak o.a. het voorschrijven van antibiotica. Antibiotica verstoort de darmflora waardoor er gemakkelijk een schimmelinfectie kan optreden. De schimmelinfectie kan vervolgens spruw veroorzaken. Wat ook geprobeerd zou kunnen worden, is een behandeling bij de fysiotherapeut.

Wat kan de fysiotherapeut betekenen bij borstontsteking?
  • Behandeling met ultrageluid:
De Canadese kinderarts Jack Newman heeft onderzoek gedaan naar behandeling met ultrageluid. Bij ultrageluid therapie wordt met geluidsgolven van een hoge frequentie een micromassage gegeven van ongeveer 5 minuten per pijnlijke plek. Op deze manier wordt de doorbloeding verbeterd en het melkklierkanaaltje wordt weer soepel waardoor de ontsteking wegtrekt. De therapie bestaat uit 2 behandelingen, daags na elkaar, en het effect is vaak na de eerste behandeling al voel- en zichtbaar, maar soms zijn er meer behandelingen nodig.
Ultrageluid heeft geen neveneffecten en is pijnloos. Wanneer na twee behandelingen nog geen effect is opgetreden wordt de behandeling gestaakt. Direct na de behandeling moet u uw kind voeden en/of nakolven. De behandeling wordt door de zorgverzekeraar vergoed indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie.

Wij hebben veel positieve reacties van patiënten die ervaren hebben dat ultrageluid therapie bij een borstontsteking effectief is. Deze positieve reacties bevestigen voor ons dat deze therapie beslist effectiever én gezonder is dan de reguliere behandelmethode met antibiotica.

Voor meer informatie of een afspraak voor ultrageluid therapie bij een (dreigende) borstontsteking / mastitis kunt u contact opnemen met Yvonne Stekelenburg